Самопливне обладнання для зерна на елеваторі – види і проєктування
27.11.2019
Що таке самопливи?
Самопливами називається все конвеєрне обладнання, в якому зерно рухається під дією сили тяжіння: труби, перехідники, вводи, хомути, засувки, коліна, перекидні клапани, системи бічного розвантаження силосів і т.п.
Самопливи належать до додаткового елеваторного обладнання та пов’язують між собою основне обладнання: норії, конвеєри, силоси, сепаратори, зерносушарки, завальні ями та ін.
Види самопливів
Основний компонент самопливного обладнання – самопливні труби. Вони бувають трьох видів:
- Круглі
- Прямокутні
- Квадратні
Немає універсальної поради, який тип самопливів краще. Рішення про доцільність застосування того чи іншого типу самопливного обладнання повинно прийматися з урахуванням особливостей конкретного проєкту. І взагалі система самопливного обладнання розробляється проєктувальниками за індивідуальним проєктом для кожного конкретного елеватора.
Що враховують при проєктуванні самопливних систем?
- Швидкість руху зерна по самопливу висока – вона може досягати навіть 10–15 м/с. Як наслідок – підвищений бій продукції. Уникнути цього допомагають гасники швидкості. Якщо вони присутні, якщо враховані інерція і гравітація – тоді система самопливів на вашому елеваторі служитиме довго. А ось якщо реалізувати це складно, то врятує самоплив тільки футерування. Зазвичай на самопливах футерують місця, найбільш схильні до стирання, – там, де зерно змінює свою траєкторію руху. Футерування такої ділянки не дозволить зноситися йому раніше, ніж зноситься весь інший самоплив. Якщо ж зекономити на правильному проєктуванні й футеруванні самопливів, у кращому випадку вони встигнуть пропрацювати один сезон. Лагодити самопливне обладнання непросто: адже воно «розкидане» по всьому елеватору, до того ж на висоті (зварювальні роботи тут заборонені). Тобто в разі виходу з ладу його доведеться знімати, а значить, на значний період часу зупиняти весь технологічний процес. Тому часто вдаються до «хендмейд-ремонту» за допомогою гуми і скотча, що також не завжди рятує ситуацію.
- При розробці проєкту потрібно враховувати, що пропускна здатність самопливу не повинна обмежувати продуктивності норій і конвеєрів. Для цього підбираються самопливи певного перетину, і розташовані вони повинні бути під певним кутом, щоб зерно могло легко стікати і не зависати в ньому. Так ви не знизите продуктивність всього елеватора.
- Для вологого зерна кут нахилу самопливу повинен бути більш стрімким, ніж для сухого. Вологі, в’язкі продукти завжди рухаються по самопливу важче і повільніше. Кут нахилу і перетин самопливу треба підбирати з урахуванням типу продукту, засміченості й вологості.
Потрібно більше інформації? Ми підготували детальні статті:
- Із пункту А до пункту Б (читати статью).
- Транспортне обладнання (читати статью).
- Футерування захищає елеваторне обладнання від зносу (читати статью).
- Що і як футерувати (читати статью).
Автор – Сергій Шевченко, інженер конструктор KMZ Industries (Facebook, Linkedin)