Завантаження
Азбука елеватора
Азбука елеватора

Особливості вибору елеваторного обладнання: як зрозуміти характеристики та комплектацію транспортерів

15.07.2022

Принцип роботи ланцюгового транспортера, як і всього транспортного обладнання на елеваторі досить простий – це переміщення продукту з однієї точки в іншу. При цьому є досить багато аспектів, які можуть суттєво вплинути на надійність, ефективність та довговічність його роботи, при базових, здавалося б, однакових характеристиках.

В даній статті ми не будемо торкатися процесу підбору типу та продуктивності транспортера – вважаємо, що у вас вже є чітке розуміння, що вам потрібен саме ланцюговий транспортер певної продуктивності і довжини. Детальніше ж розберемо, на що звертати увагу при виборі ланцюгового транспортера та як правильно ставити технічне задання на розрахунок ланцюгового транспортера постачальникам

Продуктивність транспортера: зважайте на культуру

Перший із основних аспектів – це продуктивність. У більшості виробників вона базово розрахована по пшениці. Тому при зміні культури транспортування може суттєво відрізнятися. Чим менша насипна маса продукту, тим менша продуктивність.

Таблиця 1

Орієнтовний відсоток зменшення продуктивності транспортера при зміні культури транспортування

КультураПшеницяКукурудзаСоняшникСояРіпакРисЯчмінь
Продуктивність, %1009030–507030–505070–80

Також зазвичай продуктивність розрахована по сухому продукту, тобто для пшениці – 15%. Тому при транспортуванні вологого продукту фактичні показники транспортера можуть суттєво знижуватися – залежно від типу продукту і вмісту вологості.

На продуктивність також впливає розташування транспортера під нахилом. Чим більший кут нахилу, тим менша фактична продуктивність транспортера порівняно з базовою (орієнтовне зменшення продуктивності при куті нахилу транспортера вказані в Таблиці 2).

Тому якщо вам потрібен транспортер, розрахований саме під вашу культуру, вологість, та можливі кути нахилу, – обов’язково вказуйте ці параметри при формуванні ТЗ для постачальника.

Таблиця 2

Орієнтовне зменшення продуктивності при куті нахилу транспортера

Кут нахилу, градусів05101520
Продуктивність, %10090807065

Також зверніть увагу: задля зменшення вартості обладнання деякі виробники при розрахунку продуктивності за базу беруть насипну масу не 0,75 кг/м3, а, наприклад, 0,78 чи навіть 0,8 кг/м3. Таким чином фактична продуктивність транспортерів при розрахунковій насипній масі 0,8 кг/м3 буде на 6-7% менша, ніж у транспортерів, розрахованих на 0,75 кг/м3.

Міцність ланцюга транспортера: важливе розривне зусилля

Основним тяговим органом транспортера є ланцюг, і його міцність безпосередньо впливає на надійність роботи транспортера.

Існує досить велика кількість видів та особливостей конструкції ланцюгів для скребкових транспортерів, тому, не вдаючись в особливості конструкції, можна сказати, що чим вище розривне зусилля ланцюга, тим краще.

Рис. 1. Ланцюг для транспортера, підготовлений для відвантаження

Розривне зусилля як правило позначається в його маркуванні – М80, М112, М160 та ін., що відповідно означає 8000 кН, 11200 кН та 16000 кН максимального навантаження на розрив.

Тип кріплення скребків: перевага – болтовому з’єднанню

Також важливим моментом з погляду експлуатації є тип кріплення скребків та крок встановлення зачисних накладок.

Кріплення скребків до ланцюга може бути болтовим або зварним. Також скребки можуть бути частиною самого ланцюга. Всі три варіанти однаково часто застосовуються виробниками і по надійності суттєво не відрізняються. Однак при пошкодженні скребків замінити їх набагато легше саме у випадку з болтовим з’єднанням – для цього не потрібно ніякого спеціального інструменту чи кваліфікації робітника.

Накладки на скребках: не економте на кількості

Накладки на скребках призначені для кращої зачистки днища транспортера та для запобіганню тертя металу скребків об днище транспортера, що підвищує ризик загорання пилу в транспортері. Також побічним позитивним ефектом таких накладок є зменшення шуму при роботі транспортера, особливо під час його запуску без продукту. Тому чим частіше вони встановлені, тим краще.

В ідеалі на кожному скребку мають бути захисні полімерні накладки, при цьому не рідше ніж на кожному 10-му скребку має бути встановлена суцільна накладка, яка зачищає продукт, що лишився під ланцюгом. Деякі виробники на цьому економлять, ставлячи захисні накладки на кожен 2-й або навіть на кожен 10-й скребок.

Рис. 5. Суцільна пластикова накладка

У випадку наявності додаткових точок завантаження на полімерних накладках також мають бути встановлені зачисні ківші, які забезпечують зачистку від залишків продукту.

Рис. 6. Зачисні ківші

Ролики чи металева направляюча? Чим небезпечний другий варіант

Підтримка холостого ходу ланцюга може забезпечуватись роликами або металевою направляючою, так званою лижою. Останній варіант є більш бюджетним рішенням, який тягне за собою необхідність в збільшенні потужності приводу в зв’язку з більшою поверхнею тертя порівняно з роликами підтримки холостого ходу.

При виборі транспортера з «лижею» також необхідно переконатися, що поверхня, яка контактує з ланцюгом, мала захисне полімерне покриття. Воно має запобігти тертю металів і таким чином зменшити небезпеку займання та знизити шум при роботі транспортера. Також використання нефутерованої «лижі» зменшує ресурс роботи ланцюга.

 Рис. 7. Направляюча підтримки холостого ходу ланцюга

Що стосується роликів підтримки холостого ходу, то вони можуть бути як безпідшипниковими, так і з підшипниками. Безпідшипникові ролики – більш бюджетне рішення, однак при використанні якісних зносостійких полімерів також мають ресурс, близький до роликів з підшипниками.

Важливим моментом в роликових транспортерах є крок встановлення роликоопор. У кожного виробника є свій підхід до його розрахунку і відстань між роликами може варіюватися від 40 до 120 см. Але фактично чим менша відстань між роликоопорами, тим менше навантаження на самі ролики, і відповідно більший ресурс їх роботи. Також в привідній станції, де ролики отримують найбільше навантаження, бажано використання металевих роликів із посиленими роликоопорами на виносних підшипниках.

Мотор-редуктори: обирайте переваги для себе

В якості привода для транспортерів в переважній більшості застосовуються конічно-циліндричні та циліндричні мотор-редуктори з прямою передачею. По надійності такі приводи суттєвих відмінностей не мають, проте в експлуатації конічно-циліндричні моделі зручніші, оскільки займають менше місця, що особливо дається в знаки при використанні потужних мотор-редукторів в місцях з обмеженим простором, як, наприклад, підсилосні та надсилосні галереї.

Для зменшення динамічного навантаження на привід у випадку раптової зупинки транспортера доцільно використовувати муфту між валом редуктора та транспортера, яка, приймаючи удар на себе, допоможе зберегти цілим сам мотор-редуктор.

Також іноді для транспортерів використовуються мотор-редуктори з ремінною передачею. Таке рішення використовують переважно американські виробники. Ремінь захищає привід у випадку раптової зупинки, тому не потребує додаткової муфти. Проте сам ремінь з часом розтягується та зношується і вимагає частішого обслуговування, ніж приводи з прямою передачею.

Потужність приводу кожен виробник розраховує під індивідуальні особливості своїх транспортерів, тому цей показник може суттєво відрізнятись у різних постачальників. Проте слід розуміти, що занадто висока потужність приводу збільшує затрати на електроенергію, в той час як порівняно низької потужності приводів може бути недостатньо для роботи транспортера в нештатних ситуаціях, як, наприклад, запуск транспортера із зерном після вимушеної зупинки.

Мотор-редуктор з ремінною передачею
Рис. 14. Мотор-редуктор з ремінною передачею

Зверніть увагу – потужність приводу транспортера завальної ями має бути як мінімум на 1 ступінь більшою, ніж в стандартного транспортера аналогічної довжини. Також бажано на ці приводи встановити частотний перетворювач, який зменшить динамічне навантаження при запуску повного транспортера і тим самим збільшить ресурс його роботи.

Щодо виробників приводів для ланцюгових транспортерів, то найнадійнішими і водночас найдорожчими традиційно являються німецькі мотор-редуктори. Водночас найпопулярнішими на нашому ринку, через вдале співвідношення ціни та якості, є італійські мотор-редуктори. В будь-якому випадку дуже важливо, щоб у обраного вами виробника мотор-редуктора був склад запчастин в Україні, інакше вирішення термінових питань з роботою приводу може затягнутися на тижні.

Важливим фактором для безперебійної роботи також є підшипникові вузли валів транспортера. В цьому сегменті завдяки своїй надійності добре себе зарекомендували шведські, французькі та японські виробники. Водночас підшипники вітчизняного виробництва та виробництва КНР зазвичай мають менший ресурс служби.

Також при формуванні ТЗ для постачальника необхідно вказувати розміщення приводу відповідно до проєкту – лівостороннє чи правостороннє.

Рис.15. Підшипниковий вузол

Корпус транспортера: товщий метал – краще

Що стосується корпусу транспортера, то одним з основних параметрів, який впливає на довговічність роботи та його конструкційну стійкість, є товщина металу. Стандартними значеннями тут є 3 мм для стінок, 1-1,5 мм для даху, 3-4 мм для нефутерованого днища та 2 мм для футерованого. Якщо більше, то краще. Менші товщини можуть принести багато неприємних сюрпризів – як під час монтажу, так і при експлуатації транспортерів, особливо високопродуктивних моделей.

Що футерувати в транспортері?

Футеруватися в транспортері можуть днище та стінки. Причому якщо футероване днище – це оптимальне рішення для всіх сегментів замовників, оскільки дає можливість міняти футерування без зношування самого днища транспортера і також знижує шум при його роботі, то футерування стінок – це більше рішення для виробництв, де обладнання працює 24/7/365.

 В якості самого футерування в ланцюгових транспортерах зазвичай застосовується поліетилен, поліамід або армований поліуретан. Серед них найбільшу зносостійкість має поліуретан, проте він також є найдорожчим і досить складним у монтажі. Найпопулярнішим рішенням на даний момент на нашому ринку є поліетилен PE1000, який має гарне співвідношення зносостійкості та ціни.

Також транспортери можуть футеруватися зносостійким металом типу Hardox тощо. Таке рішення є поширеним на маслопереробних підприємствах у зв’язку з його високою стійкістю до абразивів. Для звичайних елеваторів вдалим рішенням може бути використання такого зносостійкого металу в якості днища транспортера.

Сам метал корпусу може бути оцинкованим або фарбованим. Через невелику різницю в ціні й досить суттєву різницю в експлуатаційних характеристиках оцинковані транспортери є більш затребуваними на даний момент. Цинк не тільки допомагає захистити метал від корозії, а й зберігає гарний естетичний вигляд обладнання впродовж багатьох років. При цьому, на відміну від силосів, для транспортерів зазвичай достатньо покриття 275 г/м2.

Також слід звернути увагу на походження металу – європейська оцинкована сталь, особливо це стосується західної Європи, буде мати більш однорідне покриття, ніж вітчизняний метал.

Дах транспортера: як захистити від вологи?

Дах транспортера може бути пласким або двохскатним. Останній варіант є більш функціональним, оскільки на такому даху не затримується волога, що особливо важливо для транспортерів з шириною корпусу більше 40 см.

Автоматизація вбереже від аварій

Комплектація датчиками важлива для безпеки персоналу елеватора, а також для збереження самого обладнання, на що безпосередньо впливає кількість та якість встановлених датчиків.

Мінімально необхідним є наявність принаймні 2-х датчиків – підпору та частоти обертів. Також корисним є датчик обриву ланцюга, який спрацьовує миттєво в разі такої ситуації, запобігаючи пошкодженню транспортера.

Також бажано, щоб транспортер комплектувався клапаном переповнення, який, працюючи в парі з датчиком підпору, збереже цілісність приводної станції.

Рис. 22. Приводна станція

Важливі моменти

Всі лючки для огляду та обслуговування транспортера мають бути закриті гратами або мати кінцеві вимикачі, які зупиняються транспортер у випадку відкриття. Це збереже здоров’я персоналу та ваші нерви. 

 Також важливою є герметизація. Вона запобігає потраплянню вологи всередину транспортера (що особливо важливо при розташуванні транспортерів на надсилосних естакадах та галереях), а також пилу назовні. В ідеалі герметизованими мають бути з’єднання секцій транспортера, даху та всіх наявних лючків. Мінімум – герметизація між корпусом та дахом транспортера.

Зверніть увагу: в базовій комплектації більшість транспортерів не мають опор – їх потрібно замовляти окремо з урахуванням проєктної висоти встановлення та кута нахилу. Деякі транспортери мають невеличкі опори, які дозволяють встановити транспортер на бетонну основу, а також полегшують з’єднання з повноцінними опорами при встановленні на естакаді.

Рис.23. Вбудована опора

Автор – Олександр Ткаченко, керівник відділу технічної підтримки та продуктового маркетингу (Facebook, Linkedin)

ПОПУЛЯРНЕ

KMZ Industries долучилася до програми Lugera Ukraine та USAID «Повернемо таланти в Україну»

Мета програми – допомогти тисячам українців, які постраждали від війни, отримати якісну роботу Докладніше

Елеватор під кулями: як швидко відновити пошкоджений силос і не витратити даремно гроші

Курс на енергоефективність: нові транспортери та норії KMZ Industries знайшли своїх перших покупців

Розроблено та випробувано нові лінійки ланцюгових транспортерів та норій продуктивністю 100 та 175 т/год. Докладніше

«АГРО ГРАНТИ»: відтепер інформація про актуальні гранти та фінансові програми для агро в одному Telegram-каналі

Ефективність служби головного інженера можна визначити за кількістю проблем, що виникають саме в незручний час: коли обладнання працює з продуктом

Про важливість служби головного інженера та про необхідні заходи, які дозволяють запобігти проблемам на елеваторі, директор з монтажу та будівництва KMZ Industries Вячеслав Степанчук. Докладніше

Ключові імпортери елеваторного обладнання KMZ Industries – з найближчих країн

Найбільшу частку в експорті обладнання KMZ Industries має Румунія

Докладніше

Синергія | KMZ Industries

Синергія між виробництвом, командою та аграріями є основою успіху кожного у цьому переліку. Разом ми створюємо нові можливості для розвитку галузей та сприяємо розбудові України. Об'єднуємо зусилля та допомагаємо один одному реагувати на нові виклики та змінні обставини. Докладніше

НОТАТКИ З ПЕРЕДЗАЯВОЧНОГО ВЕБІНАРУ USAID АГРО ПРО ГРАНТИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПОТУЖНОСТЕЙ З ДОРОБКИ, СУШІННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ ЗЕРНА

USAID АГРО надасть до 270 млн грн співфінансування на розвиток потужностей з доробки, сушіння та зберігання зерна. Ось що треба знати перед тим, як подати заявку на участь у конкурсі та збільшити свої шанси на отримання гранту. Докладніше
СВІТОВИЙ ВИРОБНИК

ПОНАД 5000 ПРОЄКТІВ
ВТІЛЕНО В СВІТІ

Поділитися:
Відправити посилання
на цю сторінку: