20.01.2022
Більшість наших читачів знають на власному досвіді, яка це кропітка справа — переїзд із однієї квартири до іншої. Тисячі організаційних та операційних моментів: нічого не забути, нічого не загубити і не зіпсувати, знайти відповідний транспорт та працівників, які допоможуть перенести меблі та речі… А тепер уявіть, що ж буває, якщо з одного заводу на інший переїжджає цілий виробничий комплекс?
Із Харкова до Карлівки переїдуть 47 одиниць виробничого обладнання. Перші партії обладнання вже надійшли на завод. Розпочати його експлуатацію у KMZ Industries планують із 1 січня 2022 року. Генеральний директор KMZ Industries Валерія Калашник каже, що роботи проходять строго за графіком.
«Усі роботи з перевезення, підготовки цехів до монтажу нового обладнання на 100% співпадають із графіком. Для нас дуже важливо, щоб до початку нового сезону всі роботи зі встановлення нових верстатів були завершені. Тому до кінця грудня встановимо верстати на нові фундаменти, підключимо та проведемо пусконалагодження як самих верстатів, так і програм їхньої роботи. І з січня плануємо розпочати експлуатувати нове обладнання. Найвищий пік виробництва припадає на весну-літо, тому в новий сезон ми увійдемо з розширеними виробничими потужностями», — говорить Валерія Калашник.
У KMZ Industries витратили чимало часу на проєктування розширення виробничих потужностей «Карлівського машинобудівного заводу», але фактичне переміщення обладнання розпочали не так давно. По-перше, дали можливість партнерам завершити власну виробничу програму на 2021 рік. А по-друге, довелося створити гнучкий графік роботи власного заводу, бо зараз усі цехи працюють у дві зміни, а найбільш завантажені — й у три.
Найбільші зміни чекають на цех, який зараз називається заготівельним. Сюди з Харкова перевезуть листозгинальне обладнання, верстати для лазерного різання, гільйотини та координатно-пробивні машини.
Після оновлення в цьому цеху проходитиме повністю завершений цикл виробництва секторів даху для силосів лінійок KMZ та VAB, ребер жорсткості та панелей силосів лінійки VAB, коробів зерносушарок Brice-Baker. Це все деталі з оцинкованої сталі, які не вимагають подальшої обробки, за якими надалі не здійснюються складальні операції — і після виробництва вони одразу йдуть на розміщений поруч склад та готові для відвантаження клієнтам. Для цього, крім агрегатів «Варіант Агро Буд», на виробничий майданчик перенесуть кілька верстатів з інших цехів заводу і проведуть релокацію вже наявного обладнання.
«Ми не поспішали з переїздом. Розробили гнучкий графік, який дозволить не допустити суттєвих зупинок виробничого процесу, оскільки не повинні постраждати операційні завдання. Кожне перенесення верстата погоджуємо з виробництвом, щоб там були в курсі, яке обладнання та на який період випадає з виробничої програми. Зараз кінець сезону, замовлень залишилося менше, і переїзд перейшов в активну фазу», — пояснює Валерія Калашник.
Що стосується питання про те, хто проводитиме всі ці роботи, то до його вирішення в KMZ Industries підійшли раціонально: роботи, які можна виконати самотужки, на KMZ Industries проводять власні підрозділи компанії.
На підприємстві давно створені будівельно-монтажний підрозділ та відділ автоматизації й електропостачання. І це не сезонні бригади: їхні співробітники працюють на постійній основі, з року в рік набираючись ще більше досвіду та підвищуючи кваліфікацію.
Вже цього року підрозділи працювали не лише з обладнанням власного виробництва, вони монтували та автоматизували обладнання інших, у т.ч. іноземних, виробників. Саме тому зараз, коли закінчується період монтажів, автоматизації та пусконалагодження обладнання на об’єктах, їх підключають до завдань розширення виробничих потужностей заводу.
«Я впевнена, що у KMZ Industries трудяться найкращі в Україні фахівці. Наші монтажники працюють і на складних комплексних об’єктах в Україні, і за її межами. Тому, маючи у своєму розпорядженні фахівців такої високої кваліфікації, нерозумно було б не залучити їх до виконання внутрішніх завдань компанії»,— коментує Валерія Калашник.
Проєктування фундаментів під верстати робили профільні спеціалісти компанії-підрядника. Будівельні роботи, заливку фундаментів, електромонтажні роботи та перенесення верстатів з інших цехів виконують монтажно-будівельний підрозділ, відділ автоматизації й електропостачання та бюро організації ремонту обладнання KMZ Industries. Монтаж та пусконалагодження високоточного обладнання, такого як установки лазерного розкрою та координатно-пробивні преси, виконуватимуть сервісні служби компаній-виробників верстатів.
Зазвичай переїзд такого масштабу у підприємств займає в середньому близько року. В KMZ Industries графік передбачає половину цього терміну, і багато в чому — завдяки участі своїх фахівців. Наприклад, бюро організації ремонту обладнання закриває більшу частину завдань переїзду: організацію демонтажу старого обладнання, участь у плануванні та контроль розміщення нового обладнання, прийомку обладнання, що надходить, організацію його монтажу та підключення до комунікацій. Співробітники бюро «на ти» з будь-якою промисловою машиною: саме зі «знайомства» з ними починається шлях кожного верстата на заводі.
«У бюро працюють понад 30 фахівців: інженери, електрики, слюсарі-ремонтники. Саме вони вже багато років успішно відповідають за те, щоби виробництво працювало без зупинок, будь-які неполадки усувалися швидко, а електропостачання було безперебійним. Багато працівників тут — старожили заводу, є навіть фахівець, який працює у відділі вже 45 років — із самого початку своєї трудової кар’єри. Тому ми повністю можемо покластися на їхній досвід, професіоналізм, відповідальність і допомогу», — розповідає керівник заводу.
Колишній заготівельний цех в якості місця розташування нового виробництва обрали невипадково — рішення було ухвалено з урахуванням оновлення технологічних ліній «Карлівського машинобудівного заводу». Всі процеси обробки листового металу та виробництва деталей, що не беруть участі у процесі збирання, будуть об’єднані в одну виробничу лінію. Це знизить кількість міжцехових перевезень, адже кожен продукт на заводі має свій шлях: від нарізки металу для заготовок, обробки, збирання до складу готової продукції та відвантаження покупцю. Тому верстати в цеху будуть згруповані так, щоб цей шлях був мінімальним і за часом, і по відстані.
До пошуку найбільш оптимального варіанта розташування верстатів залучали і технічних фахівців «Варіант Агро Буд» — об’єднаній компанії їхній досвід у побудові виробничих маршрутів став у великій нагоді.
«Наші партнери реалізували низку успішних виробничих рішень у себе на багатьох підприємствах ГК «Варіант», у тому числі й у елеваторному напрямку. Тому ми консультувалися з ними та приймали спільні рішення щодо мінімізації виробничих маршрутів. Зійшлися на тому, що заготівельний цех — найоптимальніший варіант: він великий, у ньому достатньо місця, плюс там розташовувалися потужні німецькі преси ще радянського періоду роботи підприємства, які використовувалися у виробництві лише на 10–20%», — розповідає заступник генерального директора з розвитку KMZ Industries Борис Рибачук.
На момент нашого візиту на підприємство у жовтні в заготівельному цеху демонтували 4 кривошипні преси із 6 (номінальним зусиллям від 160 до 500 тонн), йшли роботи з демонтажу гіганта — двокривошипного преса з номінальним зусиллям 800 тонн, вага самого преса — 130 тонн.
«Ці преси — складні механізми висотою від 4 до 6 метрів, які практично повністю займали один із трьох прольотів у цеху. Найважчий із них важить 130 тонн, його висота 6 метрів. Встановлений він на фундамент глибиною 3 метри — це окреме підвальне приміщення, в якому розташовуються системи керування та змащування верстата. Цього гіганта сміливо можна порівняти із 4-поверховим будинком усередині приміщення», — описує масштаби робіт керівник бюро організації ремонтів обладнання KMZ Industries Тарас Ткаченко.
Процес демонтажу верстатів має такий вигляд: прес відключають від електрики, знімають із нього технологічне оснащення, електричні двигуни, розбирають головний привід. Потім приступають до демонтажу складових частин корпусу верстата. Найбільша деталь преса важить близько 25 тонн. Демонтаж проводить стороння компанія, яка має дозволи та допуски до таких видів робіт.
«Після демонтажу зубчастих колес та валів головного приводу, витягують два кривошипи. Для подальшого розбирання корпусу преса розкручують 4 шпильки, попередньо нагріваючи їх. По суті, це такі великі болти діаметром більше 250 мм, вони служать для з’єднання складових частин корпусу преса, а також для кріплення його до фундаменту. А далі крани починають поетапно знімати частини корпусу преса. Виходить такий тетріс навпаки», — коментує процес Тарас Ткаченко.
До кінця листопада в цеху повністю виконано демонтаж обладнання, яке не використовуватиметься у новому технологічному процесі. 6 кривошипних пресів продали іншій компанії. Підготовили фундаменти під обладнання з Харкова та релокацію власних верстатів.
Паралельно з демонтажем верстатів у цеху йшла підготовка до заливки фундаментів під нове обладнання. Нових фундаментів — 17, частина обладнання досить легка та не потребує спеціальної основи.
«Щойно проєктувальники видали необхідну документацію, наші будівельники розпочали роботу — зробили котловани та залили фундаменти. І тепер, залежно від марки бетону, фундамент вистоюватиметься 10–15 днів. Лише потім на нього можна ставити верстат. Будівництво фундаменту — дуже відповідальний етап, сучасне комп’ютеризоване обладнання досить примхливе, наприклад, перепад фундаменту в горизонтальній площині у кілька міліметрів для лазерного верстата може створити великі проблеми», — зазначає Борис Рибачук.
Із колишнього обладнання в цеху залишаться преси, на яких у KMZ Industries роблять аероднища, норійні ковші та заготовки для шнекового обладнання. Але з центрального прольоту приміщення їх перенесуть у північну частину. Залишаться ножиці для різання, верстати для розмотування металу. У центральній частині цеху розмістяться верстати із «Варіант Агро Буд». Також сюди з іншого цеху «Карлівського машинобудівного заводу» перенесуть японські верстати AMADA з ЧПУ: потужний листозгинальний прес та комбінований координатно-пробивний лазер-прес APELIO для різання металу.
Електрифікація цеху проводитиметься «з нуля». Заводське обладнання дуже потужне та потребує відповідного електропостачання.
«Вже передбачено окреме приміщення для розподільчого пункту потужністю 1200 кВт — безпосередньо під цей цех. Електрифікацію здійснюватиме відділ автоматизації та електрифікації KMZ Industries: наші фахівці успішно електрифікують елеватори по всій Україні, тепер до їхнього досвіду додасться і електрифікація цеху на своєму заводі», — каже Борис Рибачук.
Високоточне обладнання, яке працюватиме в цьому цеху, потребує особливого теплового режиму — той же лазер-прес працюватиме некоректно за температури нижче 13 градусів Цельсія. Тому в приміщенні встановлять інфрачервоні обігрівачі, вони змінять «золоті» за нинішніх часів газові лампи.
«Машинобудівний завод необхідно постійно робити енергоефективнішим, ми намагаємося максимально знижувати витрати — змінимо обігрівачі, утеплимо стіни оновленого цеху. Також маємо намір мінімізувати витрати на газ. Наприклад, вже з 2018 року будівля заводоуправління опалюється двома твердопаливними котлами. Тобто це не миттєве рішення, це вже було зроблено три роки тому», — каже Борис Рибачук.
Завершальним акордом стане налагодження програмного забезпечення «розумного» обладнання та запуск верстатів в експлуатацію.
У результаті вся структура цеху буде чітко вибудована згідно з технологічним ланцюжком — за етапами процесу виготовлення обладнання.
«На першій лінії цеху буде розташована заготівельна ділянка. Далі рулони оцинкованої сталі вагою в 12–15 тонн кожен надходитимуть на ділянку різання: тут їх ставлять на розмотувач, а потім різатимуть на заготовки на спеціальній промисловій гільйотині. Далі на розташованих у центральному прольоті верстатах лазерного різання, листозгинальних верстатах, координатно-пробивних машинах виконуватимуться основні технологічні операції виробництва. На фінальному етапі готові сектори дахів силосів обох лінійок, ребер жорсткості та панелей силосів лінійки VAB та короба зерносушарок потраплятимуть на ділянку упаковки та складування готової продукції. Весь маршрут деталі від рулону до готового до відвантаження клієнту вигляду становитиме лише 60 метрів», — розповідає Борис Рибачук.
На модернізацію та розширення чекають й інші цехи — чергове оновлення заводу йде повним ходом.
«Для нашого підприємства модернізація є обов’язковою. KMZ Industries здійснює її безперервно, це не разовий захід, — каже Валерія Калашник. — Іноді причини придбання нового обладнання криються в бізнес-завданнях, так, наприклад, у 2019 році розширили виробничі потужності токарним оброблювальним центром Samsung SMEC, щоб у 2 рази збільшити швидкість виробництва транспортного обладнання, попит на яке зріс на 100–150% за кілька років. Іноді — завданням модернізації виробництва стає оптимізація технологічних процесів. Такою була причина придбання італійської свердлильної лінії FICEP, яка дозволила оптимізувати процес свердління довгомірних деталей, підвищити швидкість операцій та забезпечити високу повторюваність виробів».
Компанія постійно відстежує передові технології машинобудування та щорічно модернізує виробничі потужності. Переїзд верстатів із Харкова лише посилить цей процес. У механозбірному цеху, де працює Samsung SMEC, встановлять ряд токарно-фрезерних верстатів. Верстат лазерного різання з ЧПУ Durma 3015 турецького виробництва доповнить вже працюючий комбінований лазер-прес AMADA APELIO-II, він розміститься в цеху виготовлення силосів. Висока продуктивність цього обладнання допоможе значно прискорити процес обробки металу.
Окрема увага — реорганізації та релокації ділянок виробництва. Все це робиться для оптимізації внутрішньозаводських процесів та можливості розширення складських площ та площ для пакування продукції — під значно більші обсяги, які тепер вироблятиме завод.
«Дільниця обробки сортового прокату, яка раніше знаходилася в котельному цеху, переїде в окреме приміщення дробоструминної та малярної ділянки, — каже Тарас Ткаченко. — Таким чином ми поєднуємо операції зварювання та свердління опор в одному цеховому приміщенні. Сюди з котельного цеху перевеземо свердлильну лінію із ЧПУ FICEP, зварювальні апарати, а також свердлильні верстати з Харкова».
У цеху випуску силосів зосередиться обладнання з виробництва тих деталей продукції, які потім йдуть на оцинкування чи збирання, — а це транспортне обладнання, деталі сепаратора КБС, деталі корпусу дахів силосів, ряд деталей зерносушарок.
Також у котельному цеху для покращення внутрішньоцехової логістики планується збільшити робочу довжину рольгангу стану лінії ребер Bradbury та облаштувати спеціальний транспортний візок — завдяки цьому деталі ребер та панелей силосів можна буде видавати прямо на склад.
«Складські площі також розширюємо, — каже Тарас Ткаченко. — Зокрема планується будівництво великого складського приміщення на місці відкритої кранової естакади котельного цеху. Цей склад буде будуватися з максимальним використанням конструкцій вже існуючої кранової естакади, що дозволить заощаджувати час і гроші для будівництва. Приміщення служитиме місцем для відвантаження готової продукції, яка надходитиме з котельного цеху та оновленого «заготівельного» цеху, якому тепер доведеться змінити назву. Планується організація відвантаження готової продукції на 5 одиниць автотранспорту одночасно».
Переобладнання цехів на заводі планують завершити вже до кінця поточного року. А будівництво нового складу готової продукції — у березні 2022-го.
Для роботи нових виробничих потужностей, звісно ж, потрібні нові працівники. На «Карлівському машинобудівному заводі» планують збільшити штат мінімум на 100 осіб. Приблизно стільки працівників потрібно, щоби організувати тризмінну роботу на новому обладнанні.
«Ми розширюємо обсяг виробництва майже вдвічі. Тому нам потрібні фахівці практично всіх напрямків: від робочих спеціальностей — до юристів та економістів. Але зараз насамперед потрібні оператори верстатів із ЧПУ, токарі, інженери для управління виробничими та технологічними процесами, кранівники, обслуговуючий верстати персонал, водії, які підвозитимуть заготовки, ремонтники — і це лише стартовий невеликий перелік», — перераховує генеральний директор KMZ Industries Валерія Калашник.
Найзатребуваніші працівники — це токарі та зварювальники. Їхні зарплати на заводі вже давно наздогнали польські. Але дефіцит робітників цих спеціальностей все одно існує, причому не лише у Карлівці, з такою проблемою стикалися і на харківських виробничих потужностях. Тож питання вирішують як гідною оплатою праці, так і автоматизацією виробництва.
«З одного боку зарплата таких фахівців на рівні стандартних для Польщі чи Чехії 700–800$. А з іншого — ми купуємо автоматичні верстати. Наприклад, токарно-фрезерний верстат SMEC із системою ЧПУ Siemens замінює 7 токарів. Верстатами з ЧПУ управляє 1 оператор за зміну. Якщо працюють 2 таких верстати, вони замінюють 14 токарів на 14 верстатах. По суті, такий автоматизований високоточний верстат — це просто гаджет, великий заводський супергаджет. Оператору потрібно лише проконтролювати параметри заготовки, вибрати правильну програму для її обробки та на виході перевірити якість деталі. Це набагато простіше та швидше, ніж створювати деталь вручну», — пояснює Борис Рибачук.
Для молодого покоління комп’ютерні програми, дистанційне керування процесами — зрозумілі та прості речі. Тому в KMZ Industries націлені на залучення молоді на завод. Компанія активно співпрацює з Карлівським ПТУ №50. Керівництво училища постійно цікавиться, які саме робітничі спеціальності зараз найбільш затребувані. А випускники приходять працювати на завод, де й отримують необхідний досвід та виробничу практику.
Нещодавно також підписали договір про співпрацю із Полтавським політехнічним коледжем НТУ «Харківський політехнічний інститут». Сьогодні виробнича практика на реальних потужностях заводу — обов’язкова частина навчання та якісної підготовки майбутніх спеціалістів.
«Молодь, яка любить нові технології, знаходить себе на нашому виробництві. Набирається досвіду, освоює високотехнологічні верстати. Звичайно, якась частина потім йде із заводу, але більшість все ж таки залишається працювати на виробництві», — каже Валерія Калашник.
А Борис Рибачук додає, що на заводі постійно проводяться роботи з підвищення безпеки та покращення умов праці. Наприклад, успішно реалізовано проект для кранівників (часто це жінки): проведено автоматизацію кранів, щоб ними можна було керувати за допомогою джойстиків, без необхідності оператору підніматися в кабіну.
Синергія двох компаній — це не лише об’єднання виробничих майданчиків, а й спільна робота команд двох колишніх конкурентів. Тому ми поцікавилися, як же йдуть справи у конструкторського бюро та в регіональних менеджерів об’єднаної компанії?
«Якщо говорити про команду з продажів, то спочатку в діях співробітників була якась легка обережність, все-таки це були дві конкуруючі компанії, що працюють на одному ринку. Але команди досить швидко асимілювалися, адже кожен із менеджерів отримав окрему територію для роботи. Менеджери обмінюються контактами, знайомлять із клієнтами та допомагають один одному. Ніщо так не поєднує, як спільна справа», — згадує Борис Рибачук.
Компанія доклала всі зусилля, аби зробити процес об’єднання мінімально болісним для персоналу, не створюючи передумов для конфліктів.
«Зараз більша частина менеджерів об’єднаної компанії знаходиться в Києві — 10 фахівців. Ще 4 спеціалісти працюють у харківському офісі, і ще четверо — в інших регіонах: Одесі, Тернополі, Рівному та Луцьку. Як бачите, ми близько до будь-якої точки України», — додає Валерія Калашник.
Продають як обладнання лінійки KMZ Industries, так і обладнання лінійки VAB. Клієнти купують продукцію обох компаній, вибір часто визначається споживчими звичками клієнта.
Конструкторські бюро обох команд також успішно працюють разом. Загалом в об’єднаній компанії зараз 25 конструкторів: 17 — у Карлівці та 8 — у Харкові. Для шести фахівців із «Варіант Агро Буд» відкрили офіс у Харкові, до них приєдналися ще 2 харківські конструктори KMZ Industries.
«Під час об’єднання нам важливо було зберегти конструкторську команду «Варіант Агро Буд». Наприклад, їхній головний конструктор із силосів Андрій Нестеренко займається тепер розвитком усіх лінійок силосів об’єднаної компанії. Конструкторська команда спільно розробляє нову лінійку транспортного обладнання. Зараз вже починаємо виготовляти тестові зразки норій і слідом почнемо випробування. Прийшли до єдиного конструктивного рішення щодо транспортерів, враховуючи кращі напрацювання обох лінійок, і готуємо нову лінійку конвеєрів, яка включатиме низку цікавих рішень, затребуваних на ринку», — розповідає Борис Рибачук.
Щоб конструкторським бюро у різних містах було простіше працювати над спільними проєктами, у KMZ Industries підбирають нове програмне забезпечення для КБ, створюють єдину базу креслень із віддаленим доступом до неї. Роботи очікується чимало — попит на елеваторне обладнання залишається високим.
«У мене цього року взагалі таке відчуття, що сезон і не закінчувався. Зазвичай останні великі замовлення ми отримуємо у травні, тому що клієнти будують зерносховища з розрахунком прийняти в нові силоси зерно пізньої групи. Але цього року великі замовлення на транспортне обладнання, силоси, зерносушарки приходили навіть у серпні і продовжують надходити, переходячи на 2022 рік. Клієнти готові інвестувати у зберігання зерна», — каже Борис Рибачук.
Він розповів ще про одну новацію компанії: інвестиційна компанія Dragon Capital — основний власник KMZ Industries — нещодавно поповнилася новим активом — «ЮнексБанком». І тому KMZ Industries планує співпрацювати з цим новим фінансовим гравцем на ринку, і сторони вже обговорюють спільну партнерську програму.
«Зараз ми знаходимося на стадії розробки умов нової фінансової програми для наших клієнтів. Коли замовник купуватиме наше обладнання, банк знизить для нього відсоткову ставку за кредитом. Ця партнерська програма доповнить уже існуючі сім програм, які працюють з іншими великими українськими банками», — поділився планами Борис Рибачук.
Ось на такому етапі зараз знаходиться процес злиття KMZ Industries та елеваторного напрямку «Варіант Агро Буд». До кінця 2021 року наша редакція обов’язково побуває на «Карлівському машинобудівному заводі», щоб на власні очі побачити результат масштабного переїзду. Ну і звичайно ж, обов’язково розповімо (і покажемо) все це нашим читачам.
Оригінал статті опубліковано на сайті Elevatorist.com
+38 (05346) 221 38
39500, Україна, Полтавська обл.,
м. Карлівка, вул. Сергія Нігояна, 2
+38 (050) 435 76 97
sales@kmzindustries.ua ,
02002, Україна, м. Київ,
вул. Микільсько-Слобідська, 2В