20.12.2021
Безумовно, елеватор — це серце технологічного процесу — саме так одразу ж відповідає на наше запитання про роль зерносховища співвласник ГК «Форсаж» Валерій Петрович Куліч.
«Дуже багато людей, особливо нині, з відкриттям ринку землі, хочуть щось вирощувати. Кинув зернину — отримав качан кукурудзи, чудовий ніби бізнес, — каже Валерій Петрович. — Але всі забувають, що платять не за вирощену, а за готову кондиційну продукцію, яка пройшла весь технологічний ланцюжок: її треба прийняти, просушити й зберегти до кращої ціни. І тільки коли кошти за продане зерно зайшли на рахунок, тоді цей ланцюжок можна вважати завершеним».
Радить наш співбесідник не забувати й про те, що з кожним роком вимоги покупців усе більше підвищуються — відповідно, люди готові платити за якість. «Якщо виростив, зібрав, але не зміг, так би мовити, довести до відповідної кондиції, то втратиш кошти й серйозно нічого не заробиш на цьому», — переконаний він.
Як починався «Інтер»
Базовий комплекс започаткували на території колишнього консервного заводу: тут уже були підведені відповідні комунікації, залізнична колія тощо. Усе починалося з першої сушарки та базових підлогових складів. «А вже сучасне зберігання ми почали у 2014 році з будівництва силосів одразу на 80 тис. тонн одночасного зберігання в партнерстві з обраним нами українським виробником», — розповідає про старт великого елеватора Валерій Петрович.
Проєкт реалізували досить швидко — шість силосів першої черги звели усього за сім місяців. А вже далі — у 2016, 2018, 2019 і 2020 роках — додавали чергами інші силоси й так розширювали потужності зберігання. На сьогодні елеватор має 170 тис. тонн силосного зберігання, плюс підлогові склади на 30 тис. тонн, що лишилися на об’єкті ще, так би мовити, зі старих часів.
Довіра до українського
Усі 18 силосів і транспортне обладнання на об’єкті виготовила одна компанія. «Якщо за різності вибору є можливість вибрати вітчизняного виробника, то я намагаюся обирати саме його, — каже Валерій Куліч. — Хоча розглядали й канадські, і скандинавські компанії, але ті інноваційні технологічні процеси, які застосовує KMZ Industries, і підхід до якості металу, із якого виготовляється їхнє обладнання, стали вирішальними».
Монтаж і автоматизація від виробника — погляд досвідченого елеваторника
«Оскільки ми зводили елеватор етапами, то коли завершили будівництво третьої лінії, потрібно було, скажімо так, звести вже наявне керування й автоматизувати елеватор в одне ціле, — пояснює Валерій Петрович. — Тут теж допомогли партнери з KMZ Industries: у них гарні програмні продукти й вони досить швидко впорались із завданням. Можна сказати, весь елеваторний комплекс виведено на два монітори».
Якщо говорити про монтаж обладнання, тут власники взагалі не розглядали варіанта іншого ніж замовлення цієї послуги від заводу, який це обладнання і виготовляв. «Мене ж цікавить не конструктор придбати. Мене цікавить діюча збудована модель, — пояснює свій вибір Валерій Петрович. — І я розумію, що якби замовляв монтаж в іншої компанії, то в разі чого претензії до компанії-виробника не міг би виставити. Винуватцями проблеми могли би бути і збиральники, і багато хто. От чому я обрав і монтаж від виробника — можу з них питати за кінцевий продукт».
Відсутність рекламацій — значущий показник
Коли будували «Інтер», то насамперед розраховували на власну продукцію — тільки кукурудзи в господарстві мають близько 200 тис. тонн на рік. Цього року отримали добрий урожай культур, та й торік завдяки кращій ситуації з дощами, ніж у центральній і південній Україні, на показники не скаржилися.
За минулий календарний рік «Інтер» перевалив близько 350 тис. тонн зерна — і тут по якості відвантажуваної продукції не мали жодної рекламації від покупців. Цим показником на елеваторі пишаються, а крім власного товарного ресурсу планують залучати й зерно фермерів з інших районів і навіть областей — логістичне плече доволі зручне для елеватора.
Не елеватором єдиним: шукайте різні шляхи розвитку
Крім того, в структуру ГК «Форсаж» входить завод із виготовлення кормів для диких птахів «Сідко Україна», сировину для якого теж зберігають на «Інтері». Фасована українська продукція, яку виробляє розташований на елеваторі завод, представлена на полицях супермаркетів Фінляндії, Швеції, Норвегії й охоплює 80% цього ринку в представлених країнах. А до її якості — особливі вимоги.
«Ми отримали навіть так званий соціальний сертифікат, без якого неможливо було б, наприклад, зайти на ринок Швеції — дуже вимогливої до соціальної складової бізнесу країни. Щоб видати такий сертифікат, іноземні експерти детально перевіряють, зокрема, чи задоволені працівники заробітною платою, умовами праці, чи мотивовані на подальший розвиток і чи бачать перспективи кар’єрного зростання».
Поради від практика
Тим, хто планує будівництво елеватора, Валерій Петрович радить для початку просто поїхати й подивитися «живцем» кілька різних об’єктів із різним технологічним обладнанням. «Безумовно, треба детально вивчати питання, тому що це об’єкти дуже серйозні й не на один рік будуються, — каже він. — І, безумовно, будь-які прорахунки можуть дорого коштувати. Є речі, на яких заощаджувати не можна, бо вони можуть до великих збитків призвести».
Аби застерегти від помилок і поділитися успішним досвідом, на «Інтері» завжди радо зустрічають майбутніх колег-елеваторників, із задоволенням показують об’єкт. А якщо у Валерія Петровича запитують про секрет успіху, він відповідає, що універсального рецепта немає. І додає: «Тут, як і для будь-якого бізнесу: щоб він був успішним, ним треба від душі й щиро займатися!».
Оригінал статті опубліковано на сайті Agro-business.
+38 (05346) 221 38
39500, Україна, Полтавська обл.,
м. Карлівка, вул. Сергія Нігояна, 2
+38 (050) 435 76 97
sales@kmzindustries.ua ,
02002, Україна, м. Київ,
вул. Микільсько-Слобідська, 2В