02.12.2019
Усе більше власників елеваторів усвідомлюють необхідність автоматизації, а ті, хто вже пройшов цей процес, діляться порадами, як упроваджувати, аби отримати максимальний результат і справді ефективну систему
Ларіонова Світлана
Нещодавно елеватор ТОВ «УІФК-Агро» впровадив комплексну автоматизацію на власних потужностях, розташованих у селі Коржі Баришівського району, що на Київщині. Серед особливостей проєкту: високі вимоги до якості від німецького інвестора об’єкта й застосування рішення від світового електротехнічного гіганта.
Ми побували на офіційному запуску системи, аби дізнатися деталі в автоматизаторів і спитати практичних порад у керівника елеватора Дітріха Трайса – для тих, хто вже точно визначився, і тих, хто тільки замислюється про аналогічне впровадження.
Дітріх Трайс, генеральний директор ТОВ «УІФК-Агро»
Майже три роки тому, в грудні 2016-го, наш інвестор придбав елеватор, а вже за кілька місяців мене запросили очолити бізнес. Основний наш інтерес в Україні — рослинництво з наступним зберіганням власної продукції (кукурудзи, пшениці, жита, соняшника та ріпаку), а далі — збут місцевим трейдерам.
Ми інвестували у власний технічний парк, наразі орендуємо й обробляємо 3700 га землі, володіємо елеваторними потужностями на 20 тис. тонн одночасного зберігання, можемо забезпечувати 70–80 тонн автовідвантаження за годину, а це — 10 вагонів за день.
Елеватор, треба сказати, дістався нам у дуже плачевному стані. Для попередніх власників він не був основним бізнесом, та й специфіку його вони не дуже розуміли. Свого часу господарі мали амбітні плани щодо розширення комплексу, але будівництво зупинилося на пів дорозі, й об’єкт увесь цей час функціонував упівсили, до того ж без належного обслуговування.
Тож одразу після покупки ми заходилися наводити тут лад. Почали серйозний ремонт, оголосили тендер на придбання ще чотирьох силосів із конусним днищем на 500 тонн зберігання кожний. Перемогла українська компанія KMZ Industries: хопери їхнього виробництва підійшли нам за показниками ціни та якості. А вже в процесі монтажу обладнання почали перемовини із цим самим виробником і щодо можливості автоматизації нашого комплексу. Адже попередню автоматику було відімкнено через несправність, багато вузлів безпеки переведено на ручне керування, що загрожувало зупинкою об’єкта будь-якої миті, та й упроваджена вона була ще 15 років тому: для світу IT це як декілька поколінь. До того ж інтегрувати придбані нові силоси в стару систему просто не представлялося можливим. Спеціалісти KMZ Industries провели детальний аудит, щоб визначити, що з наявного обладнання ще можна «врятувати» й використати в новому комплексі, й далі ми ухвалили рішення про повну автоматизацію, процес упровадження якої нині успішно завершений.
Ідею щодо автоматизації я, звісно ж, попередньо погоджував з інвестором — й отримав цілковите її схвалення: для багатьох європейських країн навіть «безлюдний» елеватор — не в новину. Не думаю, що зараз зможу повністю обійтися без персоналу тут, проте низку переваг автоматизації, до того ж дуже вагомих, розумію добре.
По-перше, наразі маю чітку картину того, що відбувається на елеваторі: процеси оцифровані, і я можу бачити їх на екрані в режимі реального часу. По-друге, безпека — тепер не потрібно щохвилини турбуватися, чи економія на автоматизації не призведе до аварії, яка спричинить набагато більші збитки для бізнесу, і намагатися бути одночасно в декількох місцях, аби контролювати геть усе.
Третє — людський фактор. Багато керівників звертаються до автоматизації, аби убезпечити бізнес від розкрадань і шахрайства. Я, навпаки, довіряю свої команді, й автоматизація для мене — це можливість полегшити і їхню працю, а також зменшити необхідність постійно знаходитися тут: не забуваймо, працівники елеваторів окрім основної роботи зазвичай мають власне домашнє господарство, тож можливість скоротити робочий день чи мати нормований графік для них актуальна. Зважте також, що наше зерносховище розташоване в Київській області, й у місцевих жителів завжди є можливість шукати кращої долі в столиці. Тому в разі чого автоматизація убезпечить нас і від кадрового дефіциту, аби він не став причиною перебоїв у роботі елеватора.
І четвертий у переліку аргументів, проте чи не найперший за значенням — якість продукції й, зокрема, можливість її підтвердження. Наразі трейдери не вимагають документів про те, за яких умов зберігалося зерно. Та я впевнений, це справа лише 1-2 років. Упроваджена автоматизація дає нам змогу надати такі документи, як тільки вони знадобляться, — це значно полегшить роботу з покупцями й стане ще однією конкурентною перевагою «УІФК-Агро» найближчим часом.
Думаю, всі озвучені аргументи значущі для тих, хто задумується над автоматизацією. Тим же керівникам і власникам, які вже готові до її впровадження, можу дати декілька порад із власного досвіду.
Олексій Ломакін, начальник відділу автоматизації та електрифікації KMZ Industries
Щодо особливостей упровадження автоматизації на «УІФК-АГРО», по-перше, ми по-максимуму намагалися використати вже наявне на елеваторі обладнання, аби розумно заощадити кошти клієнта. По транспорту, наприклад, відновили й під’єднали до загальної системи датчики підпору, датчики швидкості, датчики сходу стрічки тощо.
А от від ручного контролю температури, коли показники лише раз у декілька днів знімалися робітником на переносний прилад і занотовувалися просто на папері, довелося відмовитися. Тепер завдяки встановленій нами сучасній термометрії відбувається безперервний моніторинг, а дані постійно відображаються в єдиній системі. Це дозволяє вчасно запобігти псуванню продукції, а також надавати трейдерам точну інформацію про температурні умови зберігання зерна.
Друга особливість проєкту — монобрендовіcть рішення. Для автоматизації елеваторного комплексу ми використали апаратну частину (контролер, систему розподіленого введення-виведення, блок живлення, клеми, маркування, лотки, наконечники, дінрейки тощо) виробництва нашого основного партнера в цьому напрямку — німецького електротехнічного гіганта Phoenix Contact. Причин такого рішення декілька. Це і довіра до відомого бренду, і можливість отримати серйозну знижку для клієнта при закупівлі в одного виробника, в тому числі за рахунок зменшення логістичних витрат. А ще — максимальна гармонізація всього обладнання в системі.
До речі, програмне забезпечення власної розробки KMZ Industries, яке ми встановили тут, теж організоване на платформі цього виробника. Головна його перевага — модульний принцип побудови: завдяки єдиному модулю керування можна керувати і сушінням, і транспортним обладнанням, і термометрією тощо. А кожне наступне під’єднання нового устаткування, наприклад, ще однієї зерносушарки, не потребуватиме окремого робочого місця для керування — все знову таки керуватиметься в одній програмі. Користувачі тут також оцінили максимально простий інтерфейс програми, зрозумілий навіть співробітникам без спеціальної підготовки.
Також для клієнта було важливим доручити задачу автоматизації одній компанії: KMZ Industries реалізувала її повністю — від аудиту й розробки проєкту до виготовлення й постачання обладнання, монтажу та запуску системи. Не менш важливо й те, що ми були, так би мовити, невидимими для елеватора — впровадження не потребувало зупинки об’єкта і мінімально впливало на його роботу в цей час. Для власників уже діючих елеваторів, де навіть незначна зупинка критична (як, наприклад, у портових терміналах), — це вагомий аргумент за автоматизацію.
Андрій Максимець, генеральний директор Phoenix Contact в Україні
Програмовані логічні контролери PLCnext Control виробництва Phoenix Contact широко відомі по всьому світі й використовуються відомими автомобільними гігантами, провідними компаніями у гірничій, залізничній, електротехнічній, машинобудівній та переробній промисловостях. А от перший досвід в агросекторі завдяки співпраці з KMZ Industries ми здобули саме тут, в Україні, на елеваторі компанії «УІФК-Агро». Дуже пишаємося новою практикою й тепер плануємо впроваджувати її в інших країнах нашого представлення.
Наша технологія PLCnext Technology, на основі якої розроблене програмне забезпечення, відрізняється, з одного боку, відкритістю: за рік, п’ять чи десять — користувач завжди може достосувати й модифікувати цей продукт до своїх потреб, наприклад, при розширенні чи модернізації об’єкта. З іншого боку — це особлива захищеність: для захисту даних, які обробляються контролером, ми використовуємо максимальну кількість існуючих алгоритмів шифрування, власне хмарне сховище даних Proficlоud і досвід Phoenix Contact Cyber Security GmbH — однієї з групи компаній Phoenix Contact, що спеціалізується на кібербезпеці.
Що стосується безпосередньо «заліза», яке KMZ Industries використала при виготовленні шаф управління — клем, реле, периферії для контролерів тощо, всі вони відповідають найвищим стандартам, які висуваються до продукції такого рівня, зокрема стандартам DIN Німецького інституту стандартизації, стандартам МЕК Міжнародної енергетичної комісії й ін. Наша продукція пожежостійка, стійка до магнітних впливів, маємо навіть власні рецептури виготовлення пластмас і металевих сплавів, які використовуємо в провідниковій частині своєї електроніки.
Маю сказати, Індустрія 4.0 поступово завойовує належні позиції в агросекторі України, що надзвичайно радує. Адже оцифровування зерносховищ уже сьогодні дозволяє власникам вільно працювати з великими масивами даних (так званими big data), забезпечувати безперебійність роботи й оптимальну завантаженість обладнання, мати прогнозований і стабільний бізнес, а отже — кращі можливості залучення інвестицій у цей перспективний сегмент нашої економіки.
Оригінал статті за посиланням.
+38 (05346) 221 38
39500, Україна, Полтавська обл.,
м. Карлівка, вул. Сергія Нігояна, 2
+38 (050) 435 76 97
sales@kmzindustries.ua ,
02002, Україна, м. Київ,
вул. Микільсько-Слобідська, 2В