30.03.2023
Власник підприємства «Добробут-Сервіс» Сергій Нещенко з Балаклії розповідає, що до початку широкомасштабного вторгнення в лютому всі чотири силоси їхнього, нещодавно зведеного, елеватора були заповнені сільськогосподарською продукцією. Вже на початку березня минулого року снаряд прямим наведенням влучив у третій силос елеватора і пошкодив там декілька листів. Оскільки потрапляння відбулося в центральну частину, а силос був заповнений збіжжям, половина ячменю — а це майже 500 тонн — висипалася на землю. Протягом всього періоду окупації — з березня й аж до вересня цього року — елеватор постійно знаходився під обстрілами. Навколо було багато попадань та осколків. А 8 вересня, коли ЗСУ звільнили Балаклію, підприємець заїхав на елеватор — і був шокований: абсолютно все було розграбовано — і те зерно, яка залишилося, і обладнання. «То не рани, то промені сонця!», — сказав я тоді зі сльозами на очах та великою вірою у відновлення», — згадує Сергій Нещенко.
Втім господар швидко взяв все у свої руки й заходився шукати шляхи для відновлення зберігальних потужностей. Оскільки чіткого розуміння, як розв’язувати цю проблему, не було, за порадою звернувся до представника заводу KMZ Industries Сергія Некрасова.
— Я пояснив, що наші «банки» елеватора пошкоджені осколками, а третій силос — стоїть з великою дірою діаметром десь 2 м. Попросив підказати, чим можна залатати дірки, тому що в другому силосі їх було не менше 450–460. Для розв’язання проблеми думали, що будемо різати болгаркою латки з листів. Хотіли купити у них 10–12 штук. Нам озвучили вартість та терміни виготовлення, грошей бракувало і хотілося швидше, — коментує власник підприємства «Добробут-Сервіс».
Втім фахівці KMZ Industries із надзвичайною людяністю поставилися до проблеми ще нещодавно окупованого підприємства й абсолютно безплатно надали залишки листів від інших робіт.
— Вважаю, що це справжнє партнерство. Така допомога дорого обходиться. Нам із цими обрізками навіть краще було працювати, тому що не потрібно було їх різати. Так зекономили десь понад 100 тисяч гривень на цьому, — говорить аграрій з Балаклії.
Далі він відшукав висотників, які зсередини силосів робили латки. Згідно з технічними рекомендаціями технолога KMZ Industries, вони якісно зробили все через герметик та закріпки. І буквально за два тижні встановили всі латки. Силоси були не зруйновані, але дуже пошкоджені, згадує господар.
— Коли спускаєшся всередину цих силосів, то там можна було побачити зоряне небо, тобто все було прострілено. Коли почали ремонтувати, то силоси отримали такий само вигляд, як і до пошкоджень. Далі до нас приїхали листи, які замовляли для «зашивання» дірки на силосі діаметром 2 метри. Зняли старі листи й поставили нові протягом 4 днів, — розповідає Нещенко.
Відновлення елеватора загалом відбувалося протягом трьох місяців осені. Завдяки співпраці й порадам KMZ Industries все було зроблено в рази швидше, ніж заплановано.
Представники KMZ Industries вважають таку допомогу нормальною, адже зараз взаємовиручка і підтримка аграріїв з боку заводу набула ще більш стратегічної значущості, ніж у мирні часи.
Водночас фахівці заводу наголошують: такий ремонт, без ґрунтовного попереднього обстеження, є швидше вимушеною мірою, після якої експлуатувати обладнання слід дуже обережно. І радять якнайшвидше провести повне обстеження обладнання та отримати експертний висновок щодо стану та стійкості конструкцій, щоб, як то кажуть, спати спокійно.
— Якісне відновлення можливо тільки тоді, коли силос повністю розібраний, кожна деталь перевірена на відповідність заводському кресленню, замінені всі невідповідні деталі, всі болтові з’єднання, весь герметик. Це тривалий і непростий процес, і до цього господарям потрібно бути готовими, — пояснює послідовність класичного ремонту директор з монтажу та будівництва компанії KMZ Industries.
За його словами, якщо з елеватором підприємства сталося лихо і майно було пошкоджено, необхідно все максимально ретельно зафіксувати, написати відповідні заяви, провести обстеження, визначити стан придатності будівель та споруд для подальшої експлуатації — і тільки після цього можна починати відновлювальні дії. Крім того, для якісного виконання робіт необхідно мати 100% конструкторської документації на силос.
Що стосується власності юридичних осіб, то на сайті Мінекономіки є проєкт методики визначення шкоди та обсягу збитків, і в теорії може бути прийнято відповідний Закон і напрацьовані необхідні механізми. Ну а поки аграріям потрібно максимально все ретельно фіксувати та мати підтверджувальні усі витрачені кошти фінансові документи.
NB: Для фіксації наслідків та підрахунку збитків слід потурбуватися про офіційне експертне обстеження відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2017 р. № 257. Зокрема, у цій Постанові визначений перелік дій для власників та експертів.
Потрібно також розуміти, що в Україні нормативної документації щодо обстеження саме сталевих силосів із гофрованою стінкою, як такої, немає. Так само не можуть кваліфіковано діяти й багато експертів, які не мають достатньо досвіду обстеження елеваторів саме після «військових» пошкоджень, їм теж бракує відповідної документації. Тому єдиний доречний варіант у цьому випадку — це спільна робота в команді експертів, разом із технічними спеціалістами виробника та монтажниками.
Вячеслав Степанчук розповідає, що фахівці KMZ Industries вже мають такий позитивний досвід співпраці зі спеціалізованою експертною організацією, адже «Добробут-Сервіс» — далеко не єдине підприємство, яке звернулося цього року до них із необхідністю швидкого відновлення елеваторів.
— Наша компанія не тільки розробляє та виготовляє обладнання, монтує та автоматизує його власними силами. В цьому році ми також отримали досвід по відновленню силосів після ракетних атак агресора. Наші спеціалісти уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання. Зараз ми працюємо над відновленням ще 4-х силосів у південній частині нашої країни, — коментує фахівець.
“Спеціалісти KMZ Industries уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання”
Експерти акцентують: якщо за результатами обстеження є втрата опорної спроможності або стійкості конструкції, то експлуатація силосу може бути обмежена або взагалі заборонена — і відновлення, ремонт або заміну на нові силоси потрібно планувати найближчим часом.
— Якщо обладнання відпрацювало свій ресурс, та загальний обсяг деталей, які потребують заміни чи відновлення, перевищує 50–70%, відповідно вартість відновлення складає понад 60% від вартості нового, — наводить цифри експерт.
Фахівці KMZ Industries особливо наголошують на тому, що демонтаж пошкоджених силосів, які мають значні деформації, — це дуже непроста річ, значно складніша, ніж монтаж нових місткостей, і закликають довіряти такі роботи виключно професіоналам, а також у 100% випадків вимагати, вивчати та затверджувати ПВР на ці роботи. Лише спеціалісти із відповідним досвідом зможуть максимально врахувати всі можливі сценарії й виконати усі відновлювальні роботи таким чином, аби підприємство потім не отримало іще більших проблем після того, як елеватор буде запущено в роботу.
Ну і наостанок — найцікавіше. Скільки ж потрібно витратити часу і коштів власнику на відновлення постраждалих від обстрілів силосів?
Звичайно, цифри залежать від конкретного випадку, але за даними фахівців, вартість відновлення, навіть виходячи зі здорового глузду, не повинна перевищувати 50–60% від вартості нового.
У KMZ Industries розповідають, що враховуючи наявний у них досвід, при повному демонтажі та монтажі, наприклад, силосу на 5000 тонн господарю потрібно закласти на відновлення мінімум місяць-півтора часу. При цьому фактор, який займатиме найбільшу кількість часу, — це швидкість виготовлення нових деталей. Тому до процесу відновлення слід підходити з чітким розумінням загального обсягу робіт та можливостей заводу-виробника швидко виготовити деталі: бо може бути так, що все розберуть, а після цього потрібно буде чекати, поки виготовлять нові деталі.
NB: У ТОВ «Добробут-Сервіс» підрахували, що приблизна вартість відновлення елеватора — близько 3 млн грн, а приблизна вартість зведення нового — понад 20 млн грн, і це за цінами трирічної давнини, коли й було споруджено силоси у Балаклії.
— Зараз ціни на метал та обладнання суттєво зросли. На щастя, новий елеватор нам не потрібно будувати. Адже тепер цей — як новий. У мене було багато енергії та сил, щоб усе швидко відновити. Дуже підіймається підприємницький дух щодо відновлення пошкодженого майна, коли є люди, які відгукнулись і розуміють, що ти потрапив у складну ситуацію через окупацію. Розуміли нас і допомагали. Деякі фінанси були, тому що у нас крім елеватора є й інші напрямки бізнесу. Але не обійшлося і без фінансової підтримки знайомих. Самотужки було б неможливо, — говорить власник агрокомпанії.
Зараз підприємство успішно працює: з балаклійського елеватора відвантажили близько 200 вагонів зерна.
— Наш елеватор єдиний, який повноцінно працює. Зараз рятуємо зерно фермерів, які хочуть його швидко вивести зі своїх господарств. Під Куп’янськом, Боровою та Ізюмом гримить від снарядів, чути й в Балаклії. Ажіотаж із новим наступом примушує фермерів групуватися та вивози збіжжя. Державний елеватор тільки недавно почав працювати. А два інші до цього часу ще не працюють, — підсумував Сергій Нещенко.
Оригінал статті опубліковано на сайті growhow.in.ua
+38 (05346) 221 38
39500, Україна, Полтавська обл.,
м. Карлівка, вул. Сергія Нігояна, 2
+38 (050) 435 76 97
sales@kmzindustries.ua ,
02002, Україна, м. Київ,
вул. Микільсько-Слобідська, 2В