Завантаження
Статті та огляди
Статті та огляди

Елеватор під кулями: як швидко відновити пошкоджений силос і не витратити даремно гроші

30.03.2023

Власник підприємства «Добробут-Сервіс» Сергій Нещенко з Балаклії розповідає, що до початку широкомасштабного вторгнення в лютому всі чотири силоси їхнього, нещодавно зведеного, елеватора були заповнені сільськогосподарською продукцією. Вже на початку березня минулого року снаряд прямим наведенням влучив у третій силос елеватора і пошкодив там декілька листів. Оскільки потрапляння відбулося в центральну частину, а силос був заповнений збіжжям, половина ячменю — а це майже 500 тонн — висипалася на землю. Протягом всього періоду окупації — з березня й аж до вересня цього року — елеватор постійно знаходився під обстрілами. Навколо було багато попадань та осколків. А 8 вересня, коли ЗСУ звільнили Балаклію, підприємець заїхав на елеватор — і був шокований: абсолютно все було розграбовано — і те зерно, яка залишилося, і обладнання. «То не рани, то промені сонця!»,  — сказав я тоді зі сльозами на очах та великою вірою у відновлення», — згадує Сергій Нещенко.

Пошкоджений силос зсередини

Втім господар швидко взяв все у свої руки й заходився шукати шляхи для відновлення зберігальних потужностей. Оскільки чіткого розуміння, як розв’язувати цю проблему, не було, за порадою звернувся до представника заводу KMZ Industries Сергія Некрасова.

Сергій Нещенко, ТОВ “Добробут-Сервіс”

— Я пояснив, що наші «банки» елеватора пошкоджені осколками, а третій силос — стоїть з великою дірою діаметром десь 2 м. Попросив підказати, чим можна залатати дірки, тому що в другому силосі їх було не менше 450–460. Для розв’язання проблеми думали, що будемо різати болгаркою латки з листів. Хотіли купити у них 10–12 штук. Нам озвучили вартість та терміни виготовлення, грошей бракувало і хотілося швидше, — коментує власник підприємства «Добробут-Сервіс».

Втім фахівці KMZ Industries із надзвичайною людяністю поставилися до проблеми ще нещодавно окупованого підприємства й абсолютно безплатно надали залишки листів від інших робіт.

— Вважаю, що це справжнє партнерство. Така допомога дорого обходиться. Нам із цими обрізками навіть краще було працювати, тому що не потрібно було їх різати. Так зекономили десь понад 100 тисяч гривень на цьому, — говорить аграрій з Балаклії.

Далі він відшукав висотників, які зсередини силосів робили латки. Згідно з технічними рекомендаціями технолога KMZ Industries, вони якісно зробили все через герметик та закріпки. І буквально за два тижні встановили всі латки. Силоси були не зруйновані, але дуже пошкоджені, згадує господар.

— Коли спускаєшся всередину цих силосів, то там можна було побачити зоряне небо, тобто все було прострілено. Коли почали ремонтувати, то силоси отримали такий само вигляд, як і до пошкоджень. Далі до нас приїхали листи, які замовляли для «зашивання» дірки на силосі діаметром 2 метри. Зняли старі листи й поставили нові протягом 4 днів, — розповідає Нещенко.

Відновлення елеватора загалом відбувалося протягом трьох місяців осені. Завдяки співпраці й порадам KMZ Industries все було зроблено в рази швидше, ніж заплановано.

Лише повноцінний ремонт гарантує безпеку

Представники KMZ Industries вважають таку допомогу нормальною, адже зараз взаємовиручка і підтримка аграріїв з боку заводу набула ще більш стратегічної значущості, ніж у мирні часи.

Водночас фахівці заводу наголошують: такий ремонт, без ґрунтовного попереднього обстеження, є швидше вимушеною мірою, після якої експлуатувати обладнання слід дуже обережно. І радять якнайшвидше провести повне обстеження обладнання та отримати експертний висновок щодо стану та стійкості конструкцій, щоб, як то кажуть, спати спокійно.

Вячеслав Степанчук, директор з монтажу та будівництва компанії KMZ Industries

— Якісне відновлення можливо тільки тоді, коли силос повністю розібраний, кожна деталь перевірена на відповідність заводському кресленню, замінені всі невідповідні деталі, всі болтові з’єднання, весь герметик. Це тривалий і непростий процес, і до цього господарям потрібно бути готовими, — пояснює послідовність класичного ремонту директор з монтажу та будівництва компанії KMZ Industries.

За його словами, якщо з елеватором підприємства сталося лихо і майно було пошкоджено, необхідно все максимально ретельно зафіксувати, написати відповідні заяви, провести обстеження, визначити стан придатності будівель та споруд для подальшої експлуатації  і тільки після цього можна починати відновлювальні дії. Крім того, для якісного виконання робіт необхідно мати 100% конструкторської документації на силос.

Що стосується власності юридичних осіб, то на сайті Мінекономіки є проєкт методики визначення шкоди та обсягу збитків, і в теорії може  бути прийнято відповідний Закон і напрацьовані необхідні механізми. Ну а поки аграріям потрібно максимально все ретельно фіксувати та мати підтверджувальні усі витрачені кошти фінансові документи.

NB: Для фіксації наслідків та підрахунку збитків слід потурбуватися про офіційне експертне обстеження відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2017 р. № 257. Зокрема, у цій Постанові визначений перелік дій для власників та експертів.

Потрібно також розуміти, що в Україні нормативної документації щодо обстеження саме сталевих силосів із гофрованою стінкою, як такої, немає. Так само не можуть кваліфіковано діяти й багато експертів, які не мають достатньо досвіду обстеження елеваторів саме після «військових» пошкоджень, їм теж бракує відповідної документації. Тому єдиний доречний варіант у цьому випадку  це спільна робота в команді експертів, разом із технічними спеціалістами виробника та монтажниками.

Вячеслав Степанчук розповідає, що фахівці KMZ Industries вже мають такий позитивний досвід співпраці зі спеціалізованою експертною організацієюадже «Добробут-Сервіс»  далеко не єдине підприємство, яке звернулося цього року до них із необхідністю швидкого відновлення елеваторів.

— Наша  компанія не тільки розробляє та виготовляє обладнання, монтує та автоматизує його власними силами. В цьому році ми також отримали досвід по відновленню силосів після ракетних атак агресора. Наші спеціалісти уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання. Зараз  ми працюємо над відновленням ще 4-х силосів у південній частині нашої країни, — коментує фахівець.

“Спеціалісти KMZ Industries уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання”

Знаки «стоп»

Експерти акцентують: якщо за результатами обстеження є втрата опорної спроможності або стійкості конструкції, то експлуатація силосу може бути обмежена або взагалі заборонена  і відновлення, ремонт або заміну на нові силоси потрібно планувати найближчим часом.

— Якщо обладнання відпрацювало свій ресурс, та загальний обсяг деталей, які потребують заміни чи відновлення, перевищує 50–70%, відповідно вартість відновлення складає понад 60% від вартості нового, — наводить цифри експерт.

Фахівці KMZ Industries особливо наголошують на тому, що демонтаж пошкоджених силосів, які мають значні деформації,  це дуже непроста річ, значно складніша, ніж монтаж нових місткостей, і закликають довіряти такі роботи виключно професіоналам, а також у 100% випадків вимагати, вивчати та затверджувати ПВР на ці роботи. Лише спеціалісти із відповідним досвідом зможуть максимально врахувати всі можливі сценарії й виконати усі відновлювальні роботи таким чином, аби підприємство потім не отримало іще більших проблем після того, як елеватор буде запущено в роботу.

«Відео є власністю та надано Сергієм Нещенко, ТОВ «Добробут-Сервіс»

Рахуємо кошти

Ну і наостанок  найцікавіше. Скільки ж потрібно витратити часу і коштів власнику на відновлення  постраждалих від обстрілів силосів?

Звичайно, цифри залежать від конкретного випадку, але за даними фахівців, вартість відновлення, навіть виходячи зі здорового глузду, не повинна перевищувати 50–60% від вартості нового.

У KMZ Industries розповідають, що враховуючи  наявний у них досвід, при повному демонтажі та монтажі, наприклад, силосу на 5000 тонн  господарю потрібно закласти на відновлення мінімум місяць-півтора часу. При цьому фактор, який займатиме найбільшу  кількість часу,  це швидкість виготовлення нових деталей. Тому до процесу відновлення слід підходити з чітким розумінням загального обсягу робіт та можливостей заводу-виробника швидко виготовити деталі: бо може бути так, що все розберуть, а після цього потрібно буде чекати, поки виготовлять нові деталі.

NB: У ТОВ «Добробут-Сервіс» підрахували, що приблизна вартість відновлення елеватора — близько 3 млн грн, а приблизна вартість зведення нового — понад 20 млн грн, і це за цінами трирічної давнини, коли й було споруджено силоси у Балаклії.

— Зараз ціни на метал та обладнання суттєво зросли.  На щастя, новий елеватор нам не потрібно будувати. Адже тепер цей — як новий. У мене було багато енергії та сил, щоб усе швидко відновити. Дуже підіймається підприємницький дух щодо відновлення пошкодженого майна, коли є люди, які відгукнулись і розуміють, що ти потрапив у складну ситуацію через окупацію. Розуміли нас і допомагали. Деякі фінанси були, тому що у нас крім елеватора є й інші напрямки бізнесу. Але не обійшлося і без фінансової підтримки знайомих. Самотужки було б неможливо, — говорить власник агрокомпанії.

Зараз підприємство успішно працює: з балаклійського елеватора відвантажили близько 200 вагонів зерна.

— Наш елеватор єдиний, який повноцінно працює. Зараз рятуємо зерно фермерів, які хочуть його швидко вивести зі своїх господарств. Під Куп’янськом, Боровою та Ізюмом гримить від снарядів, чути й в Балаклії. Ажіотаж із новим наступом примушує фермерів групуватися та вивози збіжжя. Державний елеватор тільки недавно почав працювати. А два інші до цього часу ще не працюють, — підсумував Сергій Нещенко.

Оригінал статті опубліковано на сайті growhow.in.ua

ПОПУЛЯРНЕ

KMZ Industries долучилася до програми Lugera Ukraine та USAID «Повернемо таланти в Україну»

Мета програми – допомогти тисячам українців, які постраждали від війни, отримати якісну роботу Докладніше

Елеватор під кулями: як швидко відновити пошкоджений силос і не витратити даремно гроші

Курс на енергоефективність: нові транспортери та норії KMZ Industries знайшли своїх перших покупців

Розроблено та випробувано нові лінійки ланцюгових транспортерів та норій продуктивністю 100 та 175 т/год. Докладніше

«АГРО ГРАНТИ»: відтепер інформація про актуальні гранти та фінансові програми для агро в одному Telegram-каналі

Ефективність служби головного інженера можна визначити за кількістю проблем, що виникають саме в незручний час: коли обладнання працює з продуктом

Про важливість служби головного інженера та про необхідні заходи, які дозволяють запобігти проблемам на елеваторі, директор з монтажу та будівництва KMZ Industries Вячеслав Степанчук. Докладніше

Ключові імпортери елеваторного обладнання KMZ Industries – з найближчих країн

Найбільшу частку в експорті обладнання KMZ Industries має Румунія

Докладніше

Синергія | KMZ Industries

Синергія між виробництвом, командою та аграріями є основою успіху кожного у цьому переліку. Разом ми створюємо нові можливості для розвитку галузей та сприяємо розбудові України. Об'єднуємо зусилля та допомагаємо один одному реагувати на нові виклики та змінні обставини. Докладніше

НОТАТКИ З ПЕРЕДЗАЯВОЧНОГО ВЕБІНАРУ USAID АГРО ПРО ГРАНТИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПОТУЖНОСТЕЙ З ДОРОБКИ, СУШІННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ ЗЕРНА

USAID АГРО надасть до 270 млн грн співфінансування на розвиток потужностей з доробки, сушіння та зберігання зерна. Ось що треба знати перед тим, як подати заявку на участь у конкурсі та збільшити свої шанси на отримання гранту. Докладніше
СВІТОВИЙ ВИРОБНИК

ПОНАД 5000 ПРОЄКТІВ
ВТІЛЕНО В СВІТІ

Поділитися:
Відправити посилання
на цю сторінку: