Завантаження

    UA

    Статті та огляди
    Статті та огляди

    Елеватор під кулями: як швидко відновити пошкоджений силос і не витратити даремно гроші

    30.03.2023

    Власник підприємства «Добробут-Сервіс» Сергій Нещенко з Балаклії розповідає, що до початку широкомасштабного вторгнення в лютому всі чотири силоси їхнього, нещодавно зведеного, елеватора були заповнені сільськогосподарською продукцією. Вже на початку березня минулого року снаряд прямим наведенням влучив у третій силос елеватора і пошкодив там декілька листів. Оскільки потрапляння відбулося в центральну частину, а силос був заповнений збіжжям, половина ячменю — а це майже 500 тонн — висипалася на землю. Протягом всього періоду окупації — з березня й аж до вересня цього року — елеватор постійно знаходився під обстрілами. Навколо було багато попадань та осколків. А 8 вересня, коли ЗСУ звільнили Балаклію, підприємець заїхав на елеватор — і був шокований: абсолютно все було розграбовано — і те зерно, яка залишилося, і обладнання. «То не рани, то промені сонця!»,  — сказав я тоді зі сльозами на очах та великою вірою у відновлення», — згадує Сергій Нещенко.

    Пошкоджений силос зсередини

    Втім господар швидко взяв все у свої руки й заходився шукати шляхи для відновлення зберігальних потужностей. Оскільки чіткого розуміння, як розв’язувати цю проблему, не було, за порадою звернувся до представника заводу KMZ Industries Сергія Некрасова.

    Сергій Нещенко, ТОВ “Добробут-Сервіс”

    — Я пояснив, що наші «банки» елеватора пошкоджені осколками, а третій силос — стоїть з великою дірою діаметром десь 2 м. Попросив підказати, чим можна залатати дірки, тому що в другому силосі їх було не менше 450–460. Для розв’язання проблеми думали, що будемо різати болгаркою латки з листів. Хотіли купити у них 10–12 штук. Нам озвучили вартість та терміни виготовлення, грошей бракувало і хотілося швидше, — коментує власник підприємства «Добробут-Сервіс».

    Втім фахівці KMZ Industries із надзвичайною людяністю поставилися до проблеми ще нещодавно окупованого підприємства й абсолютно безплатно надали залишки листів від інших робіт.

    — Вважаю, що це справжнє партнерство. Така допомога дорого обходиться. Нам із цими обрізками навіть краще було працювати, тому що не потрібно було їх різати. Так зекономили десь понад 100 тисяч гривень на цьому, — говорить аграрій з Балаклії.

    Далі він відшукав висотників, які зсередини силосів робили латки. Згідно з технічними рекомендаціями технолога KMZ Industries, вони якісно зробили все через герметик та закріпки. І буквально за два тижні встановили всі латки. Силоси були не зруйновані, але дуже пошкоджені, згадує господар.

    — Коли спускаєшся всередину цих силосів, то там можна було побачити зоряне небо, тобто все було прострілено. Коли почали ремонтувати, то силоси отримали такий само вигляд, як і до пошкоджень. Далі до нас приїхали листи, які замовляли для «зашивання» дірки на силосі діаметром 2 метри. Зняли старі листи й поставили нові протягом 4 днів, — розповідає Нещенко.

    Відновлення елеватора загалом відбувалося протягом трьох місяців осені. Завдяки співпраці й порадам KMZ Industries все було зроблено в рази швидше, ніж заплановано.

    Лише повноцінний ремонт гарантує безпеку

    Представники KMZ Industries вважають таку допомогу нормальною, адже зараз взаємовиручка і підтримка аграріїв з боку заводу набула ще більш стратегічної значущості, ніж у мирні часи.

    Водночас фахівці заводу наголошують: такий ремонт, без ґрунтовного попереднього обстеження, є швидше вимушеною мірою, після якої експлуатувати обладнання слід дуже обережно. І радять якнайшвидше провести повне обстеження обладнання та отримати експертний висновок щодо стану та стійкості конструкцій, щоб, як то кажуть, спати спокійно.

    Вячеслав Степанчук, директор з монтажу та будівництва компанії KMZ Industries

    — Якісне відновлення можливо тільки тоді, коли силос повністю розібраний, кожна деталь перевірена на відповідність заводському кресленню, замінені всі невідповідні деталі, всі болтові з’єднання, весь герметик. Це тривалий і непростий процес, і до цього господарям потрібно бути готовими, — пояснює послідовність класичного ремонту директор з монтажу та будівництва компанії KMZ Industries.

    За його словами, якщо з елеватором підприємства сталося лихо і майно було пошкоджено, необхідно все максимально ретельно зафіксувати, написати відповідні заяви, провести обстеження, визначити стан придатності будівель та споруд для подальшої експлуатації  і тільки після цього можна починати відновлювальні дії. Крім того, для якісного виконання робіт необхідно мати 100% конструкторської документації на силос.

    Що стосується власності юридичних осіб, то на сайті Мінекономіки є проєкт методики визначення шкоди та обсягу збитків, і в теорії може  бути прийнято відповідний Закон і напрацьовані необхідні механізми. Ну а поки аграріям потрібно максимально все ретельно фіксувати та мати підтверджувальні усі витрачені кошти фінансові документи.

    NB: Для фіксації наслідків та підрахунку збитків слід потурбуватися про офіційне експертне обстеження відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2017 р. № 257. Зокрема, у цій Постанові визначений перелік дій для власників та експертів.

    Потрібно також розуміти, що в Україні нормативної документації щодо обстеження саме сталевих силосів із гофрованою стінкою, як такої, немає. Так само не можуть кваліфіковано діяти й багато експертів, які не мають достатньо досвіду обстеження елеваторів саме після «військових» пошкоджень, їм теж бракує відповідної документації. Тому єдиний доречний варіант у цьому випадку  це спільна робота в команді експертів, разом із технічними спеціалістами виробника та монтажниками.

    Вячеслав Степанчук розповідає, що фахівці KMZ Industries вже мають такий позитивний досвід співпраці зі спеціалізованою експертною організацієюадже «Добробут-Сервіс»  далеко не єдине підприємство, яке звернулося цього року до них із необхідністю швидкого відновлення елеваторів.

    — Наша  компанія не тільки розробляє та виготовляє обладнання, монтує та автоматизує його власними силами. В цьому році ми також отримали досвід по відновленню силосів після ракетних атак агресора. Наші спеціалісти уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання. Зараз  ми працюємо над відновленням ще 4-х силосів у південній частині нашої країни, — коментує фахівець.

    “Спеціалісти KMZ Industries уже відновили 3 силоси СМВУ Ф18, 3 м на 5800 тонн зберігання та 1 силос Ф16,5м на 3900 тонн зберігання на одному із зерносховищ України: нам знадобилося 4 місяці, щоб відновити 4 силоси загальною місткістю 21300 тонн зберігання”

    Знаки «стоп»

    Експерти акцентують: якщо за результатами обстеження є втрата опорної спроможності або стійкості конструкції, то експлуатація силосу може бути обмежена або взагалі заборонена  і відновлення, ремонт або заміну на нові силоси потрібно планувати найближчим часом.

    — Якщо обладнання відпрацювало свій ресурс, та загальний обсяг деталей, які потребують заміни чи відновлення, перевищує 50–70%, відповідно вартість відновлення складає понад 60% від вартості нового, — наводить цифри експерт.

    Фахівці KMZ Industries особливо наголошують на тому, що демонтаж пошкоджених силосів, які мають значні деформації,  це дуже непроста річ, значно складніша, ніж монтаж нових місткостей, і закликають довіряти такі роботи виключно професіоналам, а також у 100% випадків вимагати, вивчати та затверджувати ПВР на ці роботи. Лише спеціалісти із відповідним досвідом зможуть максимально врахувати всі можливі сценарії й виконати усі відновлювальні роботи таким чином, аби підприємство потім не отримало іще більших проблем після того, як елеватор буде запущено в роботу.

    «Відео є власністю та надано Сергієм Нещенко, ТОВ «Добробут-Сервіс»

    Рахуємо кошти

    Ну і наостанок  найцікавіше. Скільки ж потрібно витратити часу і коштів власнику на відновлення  постраждалих від обстрілів силосів?

    Звичайно, цифри залежать від конкретного випадку, але за даними фахівців, вартість відновлення, навіть виходячи зі здорового глузду, не повинна перевищувати 50–60% від вартості нового.

    У KMZ Industries розповідають, що враховуючи  наявний у них досвід, при повному демонтажі та монтажі, наприклад, силосу на 5000 тонн  господарю потрібно закласти на відновлення мінімум місяць-півтора часу. При цьому фактор, який займатиме найбільшу  кількість часу,  це швидкість виготовлення нових деталей. Тому до процесу відновлення слід підходити з чітким розумінням загального обсягу робіт та можливостей заводу-виробника швидко виготовити деталі: бо може бути так, що все розберуть, а після цього потрібно буде чекати, поки виготовлять нові деталі.

    NB: У ТОВ «Добробут-Сервіс» підрахували, що приблизна вартість відновлення елеватора — близько 3 млн грн, а приблизна вартість зведення нового — понад 20 млн грн, і це за цінами трирічної давнини, коли й було споруджено силоси у Балаклії.

    — Зараз ціни на метал та обладнання суттєво зросли.  На щастя, новий елеватор нам не потрібно будувати. Адже тепер цей — як новий. У мене було багато енергії та сил, щоб усе швидко відновити. Дуже підіймається підприємницький дух щодо відновлення пошкодженого майна, коли є люди, які відгукнулись і розуміють, що ти потрапив у складну ситуацію через окупацію. Розуміли нас і допомагали. Деякі фінанси були, тому що у нас крім елеватора є й інші напрямки бізнесу. Але не обійшлося і без фінансової підтримки знайомих. Самотужки було б неможливо, — говорить власник агрокомпанії.

    Зараз підприємство успішно працює: з балаклійського елеватора відвантажили близько 200 вагонів зерна.

    — Наш елеватор єдиний, який повноцінно працює. Зараз рятуємо зерно фермерів, які хочуть його швидко вивести зі своїх господарств. Під Куп’янськом, Боровою та Ізюмом гримить від снарядів, чути й в Балаклії. Ажіотаж із новим наступом примушує фермерів групуватися та вивози збіжжя. Державний елеватор тільки недавно почав працювати. А два інші до цього часу ще не працюють, — підсумував Сергій Нещенко.

    Оригінал статті опубліковано на сайті growhow.in.ua

    ПОПУЛЯРНЕ

    Повністю автоматизований відбір проб працює на двох елеваторах в Україні

    Система була розроблена і реалізована спеціалістами департаменту автоматизації KMZ Industries. Докладніше

    Елеватор під кулями: як швидко відновити пошкоджений силос і не витратити даремно гроші

    Випробування нової норії потужністю 175 т/год пройшли успішно

    Це вже друга норія, яка була розроблена спеціалістами технічного відділу нашого підприємства з початку повномасштабної війни, протестована та додана до нової продуктової лінійки транспортного обладнання, виготовлюваного KMZ Industries. Особливий акцент при розробці фахівці робили на ощадність в роботі із зерном. Докладніше

    Цього року певний обсяг кукурудзи не був своєчасно зібраний – і культура зимувала в полі. Чи є безпечним таке зерно? На що слід звернути увагу фермерам?

    Про досвід відновлення пошкоджених внаслідок війни елеваторів

    Спеціалісти, зокрема, радять власникам починати процес з ретельної фіксації збитків і наводять відповідні нормативні документи Докладніше

    ЕЛЕВАТОР НА ЛЬВІВЩИНІ

    У Львівській області розришено елеватор найбільшим силосом в лінійці Variant Agro Build. Докладніше

    Чернігівський елеватор з Донецьким корінням

    Елеваторний комплекс ТОВ «Ім. Шевченка», що у Чернігівській області укомплектовано елеваторним обладнанням лінійки Variant Agro Build.
    Про зведення 60 000 елеватора «з нуля», про будівництво біогазового заводу, про втрату потужностей на тимчасово окупованих територіях та релокацію до Чернігівщини розповідає власник елеватора Євгеній Іщенко-Гіллер. Докладніше

    USAID оголосила про нову програму: співфінансуватимуть проєкти з підтримки переробки зернових, олійних та бобових культур

    СВІТОВИЙ ВИРОБНИК

    ПОНАД 5000 ПРОЄКТІВ
    ВТІЛЕНО В СВІТІ

    Поділитися:
    Відправити посилання
    на цю сторінку: