Вибір норії: аби економія не стала фатальною | KMZ Industries

Вибір норії: аби економія не стала фатальною

Економити – бажання природнє та цілком логічне. Тож виробники норій винаходять «тисячу і один» спосіб удосконалення конструкції, аби зменшити собівартість та кінцеву ціну виробу. Тобто прагнуть убити двох зайців: підвищити рентабельність власного виробництва і зробити виріб привабливішим в очах клієнта. Однак така економія може призвести до ще більших витрат, а інколи стати навіть фатальною.

Отже, що треба знати про невиправдану економію і якою саме вона буває.

Зменшення діаметра барабана

Основний робочий орган норії – ковші, розміщені на стрічці. Вони приводяться в рух за допомогою приводного барабана. А натягнення норійної стрічки забезпечує натяжний барабан, розміщений у башмаку.

Чим менший діаметр барабанів – тим дешевша в результаті й норія. Цим і користуються деякі виробники, аби мати цінові переваги при участі в тендерах.

 

Як економлять?

  1. Зменшення діаметра приводного барабана дає можливість знизити крутний момент редуктора (внаслідок зменшення плеча прикладення сили) та збільшити його вихідну частоту обертання. Відповідно – здешевити привод.
  2. Крім того, економія на діаметрах приводного та натяжного барабанів дає змогу зменшити металоємність конструкції й так само знизити загальну вартість виробу.

Що варто знати, обираючи подібну конструкцію?

  1. Передача обертання від приводного барабана на норійну стрічку здійснюється завдяки тертю. За зменшення діаметру барабану пропорційно зменшується площа контакту між барабаном та стрічкою, що необхідно компенсувати постійно підвищеним натягненням стрічки. Це, своєю чергою, призводить до швидшого зношування вузлів.
  2. При зменшенні діаметра барабану пропорційно зменшується відцентрова сила розвантаження ковша: це призводить до неповного його розвантаження та своєю чергою до появи зворотного сипу продукту до холостої гілки й приросту бою зерна. За даними досліджень, при транспортуванні зернового продукту норією продуктивністю 100 т/год з діаметром приводного барабана 530 мм коефіцієнт пошкодженого зерна на партії 100 тон збільшується на 0,5%, а приріст бою складає близько 0,5 тонни

До речі, вказані зміни конструкції виробники здебільшого не афішують. Тож радимо поцікавитися самостійно.

Барабан без центрованої обечайки

Наявність центрованої обечайки при виготовленні барабану із тонкого вальцьованого листа – технологічно дорога процедура. Тому з метою здешевлення загальної вартості виробу вона не застосовується.

Чим це небезпечно?

При транспортуванні продукт може потрапляти між стрічкою та натяжним барабаном. Далі він розплющується та налипає на обидві частини конструкції. Оскільки налипання відбувається нерівномірно, існує велика ймовірність сходу стрічки з барабана.

Альтернатива

Доцільніше, хоча й дещо дорожче, буде встановити барабан типу «колесо білки»: конструктивне виконання у нього таке, що продукт не налипає на стрічку, а просипається між прутами. А самі прути можна проточити для надання барабану властивостей до центрування стрічки.

Відсутність футерування

Зазвичай приводний барабан норій футерують матеріалами, що підвищують зчеплення між ним та норійною стрічкою. Це дає змогу краще передавати крутний момент від приводу.

Варіанти «економії»

Можливе постачання барабанів без футерування або футерування норійною стрічкою за допомогою норійних болтів.
Які наслідки?

  1. Швидкість руху барабану та стрічки будуть різнитися та, відповідно, пробуксовувати. А з часом це призведе до їх виходу з ладу. Тож така сумнівна економія обернеться для вас додатковими витратами на ремонт обечайки барабана та заміну норійної стрічки.
    Варіант вулканізації футеровочного шару на барабан хоч і дорожчий, проте набагато довговічніший. Цей матеріал олієстійкий, негорючий і проводить статичні електричні розряди – стандартна норійна стрічка цих властивостей не має.
    Зчеплення між футеруванням та барабаном у такому випадку набагато більше, ніж за використання для кріплення лише норійних болтів, – завдяки контакту по всій площі зовнішньої обечайки барабана.
  2. Під час руху норійної стрічки по гладкому приводному барабану завдяки швидкості обертання між ними виникає повітряна подушка – зменшується зчеплення та, відповідно, передаваний крутний момент. Це сприяє зменшенню площі контакту між приводним барабаном та норійною стрічкою і пробуксовуванню із подальшим пришвидшеним виходом із ладу стрічки чи барабану.

Для уникнення цього на вулканізованих футерувальних листах нарізають повітровідвідні канавки (по аналогії із шинами автомобілів). На норійній стрічці, що виконує функцію футерування, виконати це технологічно дорого, а тому цього не роблять.

Відсутність шпонкового з’єднання

Є варіант здешевлення норійних барабанів, де замість шпонкового з’єднання просто приварюють вал до барабана.

Наслідки

Про жодну ремонтопридатність такого виконання вузла говорити не доводиться: при поломці його необхідно повністю замінювати на новий.
Внутрішніх напружень після зварювання у таких виробах зазвичай ніхто не знімає (знову таки через високу вартість такої операції) – а це призводить до обриву валу по зварному шву.
***
Кажуть, попереджений – значить, озброєний. Будьте свідомі про наслідки невиправданого здешевлення транспортного обладнання для елеваторів та економте розумно.

Стаття опублікована в журналі «Зерно», №12 (153), 2018

Немає часу читати? Залиште E-mail:

Прокрутити до верху

Натисніть «Подобається», щоб читати
KMZ Industries у Facebook